1/18/2015

Guacamole de maduixa




La memòria de vegades ens juga males passades. Els que ens dediquem al món aquest dels blogs de cuina ens passegem per tantes i tant bones propostes, que moltes vegades les arxivem al nostre cap i ens acabem oblidat d'on les hem tret. Això ha passat en aquest cas. El maig de 2013, la meva estimada Àgata Albero publicava aquesta recepta de Guacamole de maduixes Marià Albero en homenatge al seu pare que feia molt poquet que havia marxat. 

Jo la vaig llegir i em va semblar tan bona que la vaig incorporar als meus menús habituals. Però mai l'havia publicat fins avui i la veritat és que havia oblidat qui me l'havia ensenyat. Serveixin doncs aquestes ratlles no nomes per donar fe de l'autoria de la recepta sinó principalment per a reparar un greuge i presentar les meves excuses públiques a l'Àgata.

I ara anem a la meva versió de la seva recepta. El guacamole és un plat típic de la cuina mexicana, però que s'ha popularitzat fins esdevenir un entrant que pots menjar a qualsevol lloc del mon. El secret és que es gustós i ben senzill de fer. De fet utilitza tres ingredients bàsics que condimenta amb sal, suc de llima o llimona i cilantre.

Dels tres ingredients bàsics, el que defineix i dona personalitat al guacamole és l'alvocat o palta (que és com s'anomena l'alvocat a Llatinoamerica). S'acompanya de ceba tallada ben fina (normal o tendre) i tomàquet. Pero en les nostres latituds, a l'hivern els tomàquets són ben insípids i la recepta que proposem dona una alternativa gustosa i sorprenent.

Necessitem
1 alvocat madur
1 ceba tendra
4 o 5 maduixots
Un rajolí de suc de llima o llimona
Un pessic de sal
Cilantre picat (opcional) 
Versió guacamole de tardor: substituir els maduixots per el volum equivalent de grans de magrana.

Per preparar-lo, simplement aixafem la polpa de l'alvocat amb una forquilla i hi deixem el pinyol per evitar l'oxidació. 

A banda tallem la ceba i els maduixots a bocins ben petits i ho barregem amb la polpa de l'alvocat. Hi ha persones que ho passen per la trituradora per a que quedi ben fi, pero a mi m'agrada trobar-ne les textures.

Ho amanim amb sal, el raig de llima i el cilantre. I ho mengem el mes aviat possible per mantenir la frescor dels ingredients. 

El guacamole s'acompanya de tortilla xips, que son unes petites "tortes" de blat de moro fregides que acostumen a tenir forma rodona o triangular. Us recomano que els compreu de qualitat, ja que la diferència amb els de supermercat es nota moltíssim. Els podem substituir per barretes d'api o pastanaga si optem per un entrant menys calòric.

A la Banda Sonora d'avui, poso una canço que la Júlia defineix com "Per a dies de pluja, pero sense ser depresiva": Hold Me Tight amb Marlango & Jorge Drexler.

1 comentari:

  1. Quina versió tan original! La provaré segur un dia d'aquests, ha de ser molt bona!
    Petons

    ResponElimina