6/14/2016

Seitons en vinagre

Des de fa un temps, a la Cooperativa de Les Trementinaries tenim peix fresc un cop al mes. Ens el serveix La Platgeta, que és  una iniciativa de dues famílies de pescadors de la Barceloneta per servir-nos peix i marisc acabat de pescar. i segons temporada. Ells es presenten d'aquesta manera: 
Les nostres famílies es dediquen a la pesca des fa moltes generacions, i tot i que des de llavors tot ha canviat molt, ens esforcem per incorporar noves tecnologies disminuint l’impacte mediambiental sense perdre la tradició i l’experiència. 
I així, cada dimecres, quan obro la caixa, és com si haguessin arribat els Reis d'Orient amb sorpreses marines que descobreixo embadalida. Cloïses, gambes, musclos, sípia, galls, rap, verat, rogers, llenguado....i seitons. De seitons fresquíssim i lluents sempre n'hi ha i com que en tenia congelats de la caixa anterior, aquest cop vaig pensar a preparar-los en vinagre ara que la calor ja s'acosta i venen de gust vermutets a la fresca. 

De receptes per a marinar els seitons n'he trobat forces i totes combinen el vinagre, l'oli i la sal en diverses proporciones i maneres. Jo he combinat les instruccions del llibre de la Montserrat Seguí, Cuinar és senzill  amb una recepta sensacional de El Comidista, que va publicar-la amb el títol Los boquerones en vinagre perfectos. 

Necessitarem
1/2 kg de seitons ben frescos 
200ml de vinagre suau (jo he fet servir de poma) 
2 grans d'all
1 manat de julivert fresc 
Oli d'oliva bo (jo he fet servir el d'arbequina)
Sal

En primer lloc netegem ben a fons els seitons, els hi traiem les tripes, el cap i l'espina. Per facilitar que es dessagnin, els podem deixar 15 minuts en aigua amb gel. 

Un cop ben net, anem col.locant els filets de boqueró fent capes en un recipient de vidre. Entre capa i capa hem de salar el peix i anar-lo cobrint amb el vinagre. El Comidista recomana rebaixar el vinagre en una proporció d'un 20% d'aigua. Queda mes suau. Ho deixem mcerar a la nevera un mínim de 12 h. 

L'endemà, traiem els filets de seitó i els escorrem amb els dits. Els tornen a colo.locar per capes en un recipient i els cobrim amb oli d'oliva. Podem afegir all i julivert ben picat. Ho tornem a deixar a la nevera un mínim de 24 hores i ja estaran llestos per menjar. Els podem servir amb una mica d'escames de sal pel damunt. 

A la Banda sonora d'avui I'd Rather Dance with You dels Kings of Convenience. (Riot on An Empty Street, 2004). Em vaig enamorar del seu videoclip que em va semblar un cant a l'autenticitat i al fes el que el cos et demani malgrat el que pensin els altres. Doncs això. 

1 comentari:

  1. Laura, m'encanta la recepta! I m'agrada molt el fet de rebaixar el vinagre amb aigua. Jo no sóc gaire vinagrera i és una cosa que m'aparta sovint de receptes com aquesta o que m'obliga a petar les dents quan m'ofereixen menges escabetxades. Malgrat tot, la teva recepta em tempta!! Llàstima que per aquestes terres d'aigua dolça els seitons brillen per la seva absència :( Però me l'apunto perquè potser un dia...
    Petons

    ResponElimina